Make Money With 10-cash.com

10-cash.com

Click Please...

Wednesday, June 25, 2008

Kembali Lagi









MAKNA SEORANG TERSOHOR

Di atas pentas
Di kaca television
Di depan hadirin
Sang tersohor
Menyorok wajah bobroknya
Di balik riak dan kekeliruan
Dan dengan gemerlapan pesta
Ke persidangan antarabangsa
Kata-kata ditabur berhamburan
Tanpa makna
Kosong tidak bernilai
Dari desa
Ke seantero dunia
Jiwa-jiwa kecil
Menantikan makna baik kalimahnya
Diharap mengaraf harapan
Sehebat janji dan puitis kata-katanya
Tapi ianya sekadar pidato
Wawancara
Forum
Ke persidangan dan perjumpaan
Dari lidah orang tersohor
Tersorok kejahilan sendiri
Terhias mega
Di dada-dada akhbar
Tanpa apa-apa makna
Kita lihat saja
Kita terus meminta-minta



Utuh Karya Jaya
Café Skydome
25/4/08


Menyepi agak lama.Kali terakhir saya menulis kedalam blog pada tahun 2006.Setelah itu ada saja kesulitan dan kesibukan menganggu ruang waktu untuk mencatat perjalanan harian saya.Namun dalam tempoh pengasingan dan kesepian itu saya melalui banyak suka duka yang cukup mencabar.Namun cabar paling getir yang saya tempuhi sepanjang waktu ini adalah sukarnya mencari waktu untuk menulis.Manusia kerdil yang bercita-cita menjadi seorang seniman ternyata amat sukar.Untung saja saya masih mampu memasang harapan.Lebih lagi hidup sebagai pekerja kasar memang paya kerana menghabiskan banyak masa waktu bekerja dan selepas .Waktu malam pula diri keletihan dan perlu tidur awal untuk bangun awal ke tempat kerja yang cukup jauh.

Lain cerita pula, kami menyewa di kawasan kampung yang hendak di di robohkan.Ialah kebiasaannya orang dari lain daerah bila datang ke kota bekerja akan tinggal menyewa.Tempat paling murah menyewa tentunya kawasan kampung atau setinggang.Kalau di kawasan bandar atau perumahan agak mahal juga.Sewa bilik kawasan bandar bukan sekadar mahal malahan teramat sempit.Sewa sebilik saja menyamai sewa untuk dua kali menyewa bilik di kawasan kampung.Jadi kalau bergaji kecil tentu saja memilih untuk menyewa kawasan kampung atau setinggan.Suasananya lagi lebih harmoni seperti kehidupan bermasyarakat di kampung.Tidak timbul kau adalah kau,aku adalah aku seperti di kawasan perumahan mahupun pusat Bandar.

Namun semua kepayahan itu rasanya terhapus begitu saja sebaik saja menimang cahaya mata yang pertama.Kegembiraannya tidak terkata.Kesyukur juga yang tidak sudah-sudah terungkap dalam hati.Selepas lima tahun menanti kami menerima anugerah paling berharga dalam kehidupan kami seorang anak lelaki comel.Kami suami isteri menamakannya MUHAMMAD FIRDAUS.Ejaan rumi Muhammad itu sendir saya dapat dari tafsir dengan mengikur ejaan.Firdaus pula dari ebook panduan memberi anak nama.

Harapan saya tika memilih nama Muhammad itu sendiri agar anak itu nanti dapat mengikut jejak Rasulullah dari segala aspek.Kalau tuhan menganugerahkannya kecerdikan sehingga dapat mencecah bibir cakerawala biarlah dia bertapiskan Islam.Biarlah Muhammad menjadi sari tauladannya.Kalau dia mewarisi kemiskinan ibu bapanya biarlah dia merasa kaya dengan nikmat iman dari pada kekayaan melimpah membuat dia tidak pernah merasa cukup.

Pada saya kesyukuran itulah kekayaan dalam jiwa membuat orang berkecukupan sentiasa bahagia dengan apa yang ada. Berbanding yang serba memiliki tak pernah merasa cukup.Asanya sekadar sekeping hati yang entah bagaimana kondisinya(HATI).

Saya sertakan beberapa gambar Muhammad Firdaus disini untuk di kongsikan.





Mungkin masuk bulan julai ini saya akan berpindah ke rumah baru.Jadi rasaya agak sibuk sikit yang membataskan untuk menulis.

Saya terfikir kalau dapat mendapat sedikit nasihat teman-teman kalau dapat memberikan panduan bagaimana menghilangkan tekanan kerja dan menulis ini.Ada ketikanya saya cukup tertekan kalau tidak dapat menghasilkan apa-apa karya dalam satu tempoh masa yang panjang.



PERHENTIAN WAKTU

Aku melihat dunia telanjang
Menyajikan segalanya di depan pintu
Saat anak kecil mengapainya
Langsung teriak
Lalu diam tersenyum
Anak-anak muda udah betah
Menghayunya ke sana kemari
Dengan semboyan
Sebahagian bahan intelektual katanya
Orang di anjung termenung
Meniti sisa usia
Berteleng-teleng
Betapa dunia kian jahil mentafsir keintelektualan
Utuh Karya Jaya
23/06/2008
C.W Komkar

Kita akan ketemu entah bila.Mungkin setelah usai pindah dan mengemas rumah

No comments:

Untuk 8 berita terbaik minggu ini

Search 2.0

Friends & Partners