Make Money With 10-cash.com

10-cash.com

Click Please...

Wednesday, September 21, 2005

21hb.Sept.2005

Rabu,Kota Kinabalu,Sabah,Malaysia.
Seawal subuh lagi hujan sudah turun.Gemuruhnya di atas atam cukup membuat orang yang sedang nyenyak tidur terbangun.Di kamar kontrakan tentunya lain setuasinya.Atap rumah yang berkarat membuat sesiapapun di bawahnya akan menjadi cemas.Hujan mula menitis menembusi siling rumah yang sememangnya sudah tidak bisa di harpkan lagi.Tidur menjadikan agak merimaskan.Terpaksalah tidur dicelah-celah bekas takungan titisan air hujan.
Bergerak ketempat kerja seawal 6 pagi ke 7 pagi.Kalau lewat dari itu bererti kita akan berhadapan dengan kesesakan lalulintas yang mungkin memakan masa satu-dua jam baru sampai kepusat bandar.Kesesakan akan bertambah terasa bila mendekati pusat bandaraya kerana kerja-kerja pembinaan jalan bertingkat sedang rancak di lakukan.Kemarin saya ada mempaparkan dua keping foto setuasi pekerja di tapak projek.Mereka mula bekerja seawal 7 pagi dalam apa setuasi cuaca pun mereka akan bekerja.
Hari ini aku semulanya seperti selalu memikirkan tidak dapat menghasilkan apa-apa semalaman.Melainkan terlalaikan oleh television.Bila bagun pagi dan berangkat kerja mula terasa kayaknya aku cuma tahu khyalan saja.Tapi aku tetapi bersemangat untuk koleksi Manusia Perburuhanku seperti yang aku selipkan disini;





Saya cukup tertarik dengan foto-foto seumpamanya,cuma saya belum cukup mahir dengan dunia fotografik ini.Tapi saya akan mendalaminya secara semulajadi mahupun melalui pembacaan.

Penderian saya dalam pendidikan agak lain rasanya,kerana saya tidak mahu menuntut tinggi-tinggi hanya untuk mendapat ijazah kemudian berusaha meraik kerjaya yang lumayan.Saya suka bekerja dan belajar untuk memenuhi keinginan batin saya kepada ilmu pengetahuan.Jadi saya suka mempelajari sesuatu untuk pemahaman,pengetahuan dan kegemaran saya sekaligus menambah pengetahuan saya.Jauh untuk merauh kerjaya bergaji lumayan.

Semasa saya pulang dari pusat bandar ke kamar sewa,setuasi di setiap perhentian bas memang cukup sibuk.Bas pengangkutan awan semuanya memuatkan penumpang bersesak-sesak macam ikan sardin.Saya duduk mencangkung di tepi jalan memerhatikan gelagat penumpang yang asik berebut menaiki bas.Begitu juga halnya konduktor bas yang asik teriak kemana arah basnya walhal di hadapan bas sudah terpapar haluan bas.Sering pula mengunakan tipu-muslihat untuk memujuk penumpang naik berasak-asak.Kita dapat menghidu permacam-macam bau badan penumpang yang penat pulang dari bekarja.Kita akan dengan mereka akan kata;"banyak kosong bos.Di depan banyak orang turun.Naiklah !"Memang di perhentian bas terakhirnya juga di depan jadi jangan marah kalau sudahnya anda terpaksa berdiri berasak-asak sepanjang perjalanan anda.

Bandaraya Kota Kinabalu

Ada ketikanya terbahak-bahak

menuangkan semua kehormatan

keegohan sering pula melupusan keintelektualan

Berapa ramai yang akan tertawa

kalau manusia seutuhnya tampil formal dan koprat

teriak mengunyak bahasa dari kolong peradaban

jauh lebih keparat

Di hujung jalan

tepi perhentian bas

anak mudah di caci seorang gadis yang baru pulang

kerana cuba memikat

bajunya ketat

seluar melekat

sampai tidak ada rahasiah lagi sebenarnya

yang bercumbu-cumbuan di dalam angkutan awan

sesak-mampat

mahu kelihatan moderat

keparat dan berkarat macam orang dari barat

Bandaraya Kota Kinabalu

aku tangkap lagi suara tawamu

mengelaik ke kaki langit

Utuh Karya Jaya

21/9/2005

Kg.Likas,Kota Kinabalu,Sabah

Malaysia.

No comments:

Untuk 8 berita terbaik minggu ini

Search 2.0

Friends & Partners